Afgelopen weekend rondde het eerste Haarlemse Burgerberaad haar werk af. Veel van de adviezen lijken op maatregelen of plannen van de gemeenteraad. Meer en bredere fietspaden bijvoorbeeld, en op meer wegen de maximale snelheid van 30 kilometer hanteren. Ook wordt er gepleit voor betere fietsparkeerplekken, het tegengaan van het wildparkeren van fietsen, het terugdringen van overlaadplekken van vrachtverkeer in de binnenstad en een duurzamere Bloemencorso.
Deze adviezen passeren al enkele jaren de revue bij de vergaderingen van de politici. Zo wordt de 30 kilometer per uur-maatregel al doorgevoerd. Dat hoorden leden van het Burgerberaad vaak voor het eerst, nu ze zelf mochten meedenken. En dat verbaast ze. De belangrijkste tip is dan ook dat de gemeente haar inwoners echt beter moet informeren.
Eerste Haarlemse Burgerberaad
Na 16.000 willekeurig verstuurde uitnodigingen, meldden 650 Haarlemmers zich aan om aan deze pilot mee te doen. Uit deze groep werden 120 mensen geloot, waarvan 90 de eerste van vijf dagen aanwezig zijn. Uiteindelijk blijven 77 mensen over, nadat een paar door ziekte of mantelzorg echt niet meer kunnen komen op de bijeenkomsten op zaterdag.
De groep moest een zo goed mogelijke doorsnee van de inwoners van de gemeente weergeven. Qua leeftijd is dat aardig gelukt, die varieert van 16 tot 84. Er zit minder variatie in de migratieachtergrond.
Een burgerberaad is een middel voor de overheid om inwoners te betrekken bij het nemen van besluiten. Het wordt lokaal, maar ook landelijk toegepast. De burgers krijgen geen beslissingsmacht, maar een burgerberaad moet wel zorgen voor meer betrokkenheid. De politiek krijgt hierdoor beter zicht op hoe de mensen denken over concrete vraagstukken.
Bron: NH Nieuws